گزارش برگزاری کارگاه آموزشی «روش نگارش رساله دکتری» اختصاصی رشته مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی

گزارش برگزاری کارگاه آموزشی «روش نگارش رساله دکتری» اختصاصی رشته مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی

۵ دی ۱۴۰۰

کارگاه آموزشی «روش نگارش رساله دکتری»، اختصاصی دانشجویان دکتری رشته مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی، روز شنبه مورخ ۴/دی/۱۴۰۰ به مدت ۴ ساعت و با حضور ۸ نفر از دانشجویان این رشته با تدریس جناب آقای دکتر میرمحمدی در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در این کارگاه استاد دکتر میرمحمدی بیان داشت: از جمله مهم‌ترین مسائل در دوره دکتری رساله دکتری و عنوانی است که محقق آن را دنبال می‌کند. با گزینش موضوع مناسب و کاربردی دانشجو می‌تواند بهره خوبی از کار در زندگی علمی خود ببرد.
درست فکر کردن در مورد موضوع رساله، داشتن نوآوری در موضوع رساله، بیان مسئله خوب و پیدا کردن شکاف تحقیقاتی، انتخاب استاد راهنمای مناسب موضوع، نگارش طرح اجمالی و تفصیلی از مهم‌ترین محورهای بحث در کارگاه رساله دکتری گروه تاریخ و تمدن اسلامی بود که توسط دکتر میرمحمدی مطرح شد.
رساله دکتری خوب باید منجر به نگارش چند مقاله پژوهشی شود. اگرچه ارائه یک مقاله براساس آیین‌نامه وزارت علوم الزام‌آور است، اما سعی دانشجو باید بر آن باشد تا چندین مقاله خوب را به عنوان دستاورد رساله ارائه کند.
محورهای دیگر که در کارگاه رساله دکتری گروه تاریخ ارائه شد، عبارتند از:
پیشینه تحقیق؛ جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق؛ سؤال اصلی؛ سؤالات فرعی؛ فرضیه‌ها؛ اهداف یا هدف تحقیق؛ روش کار(نوع روش تحقیق، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات)؛ ساختار و سازماندهی تحقیق (همراه با فصل‌ها و عناوین آن)، منابع و مآخذ.

منبع خبر: مرکز آموزش های آزاد